Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i1.16469

Keywords:

Educational policies, Reform of the State, Democracy and inclusion/social exclusion

Abstract

This article presents a reflection on the political meanings of the projects and programs of educational reforms for High School, after the end of the Military’s Dictatorship period (1985-2017). It introduces as a problematic the argument that a quality education could enable the democracy. The analysis of this article was based on the documents and information provided by the Brazilian Federal Government as well as the interpreters of the social political history. It was given an especial attention to the reforms of Education and Brazilian State, also the national and international capitalism cycle, evidencing a gap between the proposed by the documents and the results implemented. It is emphasized, then, taking as reference the process of social inclusion/exclusion, that the educational reforms were adapted to the technological changes and the crisis of the capital.

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Author Biographies

Aparecida Favoreto, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professora do Curso de Pedagogia e do Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. Graduada em História e mestre em Educação pela UEM, doutora em Educação pela UFPR. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação. 

Ireni Marilene Zago Figueiredo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus Cascavel, PR.

Professora do Curso de Pedagogia e do Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. Doutora em Educação pela UNICAMP. Membro do Grupo de Estudo e de Pesquisa em Política Educacional e Social GEPPES.

Roberto Antonio Deitos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus de Cascavel, PR.

Professor do Curso de Pedagogia e do Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. Doutor em Educação pela UNICAMP. Membro do Grupo de Estudo e de Pesquisa em Política Educacional e Social GEPPES.

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Published

2019-02-19

How to Cite

FAVORETO, A.; FIGUEIREDO, I. M. Z.; DEITOS, R. A. Educational policies for Middle School: educational inclusion/social exclusion as intention and gesture. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i1.16469. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua