The Geography teaching in perspective of social model of disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i3.13741

Keywords:

Geography, Medical model, Social model, Visual impairment

Abstract

The discourses of classification of normality of the subject with disability from the perspective of the Medical model and the Social model are central parts of this article. In this bias we sought to reflect on visual impairment based on the central conceptual reference of Vygotsky studies, namely with regard to mediation, compensation, concepts, and higher psychological functions. In light of this context, we highlight an experience that sought to investigate the potential of the pedagogical workshop in the teaching of Geography. In this approach, we chose the case study methodology based on the participation and collaboration of 27 students aged 11 to 14 years, of a class of Elementary School II from the College of Application of Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). The results of the research showed, in general terms, that students with disabilities construct their learning through differentiated tasks that promote and value their potential, their way of learning, their rhythm, their abilities and their talents. From the moment that school and its agents provide accessibility conditions for the student with a disability, he is able to experience and apprehend geographic knowledge.

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Author Biographies

Luiz Martins Junior, Universidade do estado de Santa Catarina - UDESC

Licenciado e bacharelado em Geografia pela Universidade da Região de Joinville – UNIVILLE, Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e doutorando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do estado de Santa Catarina - UDESC

Licenciada em Geografia; Mestre em Educação; Doutora em Geografia; Professora da área do ensino de Geografia, supervisora de estágios do curso de Geografia Licenciatura da FAED/UDESC; Coordenadora do LEPEGEO – Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia; membro do LABTATE/UFSC; Coordenadora PIBID Geografia da FAED/UDESC; Professora do curso de Pós-Graduação em Geografia da UFSC

Julice Dias, Universidade do estado de Santa Catarina - UDESC

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora do Departamento de Pedagogia da FAED/UDESC e do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma universidade

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Published

2017-12-04

How to Cite

JUNIOR, L. M.; MILITZ WYPYCZYNSKI MARTINS, R. E.; DIAS, J. The Geography teaching in perspective of social model of disability. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 587–612, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i3.13741. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13741. Acesso em: 3 jul. 2024.