Teaching of the standard language as recognition of the legitimacy of work and pedagogical action
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v42i2.12972Keywords:
Educational field, Exams, Legitimacy, Standard language, Symbolic powerAbstract
This paper brings the fact that the teacher, in his speech in the classroom, exercises pedagogical authority in a particular pedagogical action as, for example, teaching the standard language. The teaching of normative grammar has become a “myth” in school institutions. Pierre Bourdieu discusses the legitimacy of the pedagogical action, in partnership with Passeron, in the reproduction work. In another work, The Economics of Language Exchange, it deals with the relations of communication made through these exchanges, affirming that they are relations of symbolic power. These two works were chosen to that a discussion is made about the teaching of the cultured norm of the language in the schools, as a form of legitimate imposition of a homogeneous formation. It is intended to present how the set of agents of the educational field is consciously or unconsciously subordinated to the imposing forces of the dominant cultural arbitrary, driven by common or individual interests, such as success in examinations, in relation to the domain or not of that language.
Downloads
References
ANDRADE, C. D. de. Boitempo II. Rio de Janeiro: Record, 1999.
ANDRADE, C. D. de. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1992.
ANDRADE, O. de. Poesias reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a sociologia de P. Bourdieu. Tradução Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes, 2003.
BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. Tradução Sergio Miceli. São Paulo: Edusp, 1998.
BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2011.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 1997.
BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/legislacao/const/con1988/CON1988_05.10.1988>. Acesso em: dez. 2016.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. A redação do Enem. Brasília, DF: INEP, 2011.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Parte II – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2000.
FERREIRA, A. B. de H. Minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.
NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2011.
PETIT, V. As contradições de A Reprodução. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 43, p. 53-51, nov. 1982.
ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil (1930-1973). Petrópolis: Vozes, 1994.
TOBIAS, J. A. História da educação brasileira. São Paulo: Ibrasa, 1986.
ZUIN, P. B.; REYES, C. R. O ensino da língua materna: dialogando com Vygotsky, Bakhtin e Freire. Aparecida: Ideias & Letras, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.