Teaching of the standard language as recognition of the legitimacy of work and pedagogical action

Authors

  • José Maria Baldino Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Elaine Nicolodi Faculdade Araguaia - Goiânia - GO Secretaria de Estado da Educação, Cultura e Espostes
  • Ronaldo Rosa dos Santos Júnior Faculdade Araguaia - Goiânia - GO

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i2.12972

Keywords:

Educational field, Exams, Legitimacy, Standard language, Symbolic power

Abstract

This paper brings the fact that the teacher, in his speech in the classroom, exercises pedagogical authority in a particular pedagogical action as, for example, teaching the standard language. The teaching of normative grammar has become a “myth” in school institutions. Pierre Bourdieu discusses the legitimacy of the pedagogical action, in partnership with Passeron, in the reproduction work. In another work, The Economics of Language Exchange, it deals with the relations of communication made through these exchanges, affirming that they are relations of symbolic power. These two works were chosen to that a discussion is made about the teaching of the cultured norm of the language in the schools, as a form of legitimate imposition of a homogeneous formation. It is intended to present how the set of agents of the educational field is consciously or unconsciously subordinated to the imposing forces of the dominant cultural arbitrary, driven by common or individual interests, such as success in examinations, in relation to the domain or not of that language.

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Author Biographies

José Maria Baldino, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Nasceu em Jaci –Estado de São Paulo aos 06 dias do mês de Agosto de 1950. Filho de Vitório Baldino e Tereza Berata Baldino. Casado com Maria Helena Barros Baldino (Odontóloga) e pai de três filhos: Thiago (Engenheiro Civil),Thales (Médico Cirurgião e Urologista) ; Thalita (Psicóloga) e avô de DAVI.Formado em Ciências Sociais licenciatura e bacharelado pela Universidade Federal de Goiás ( 1973), Aperfeiçoamento em Educação Comunitária pela University  of Wyoming (1979) ; Especialização em Educação pela Universidade Federal de Goiás ( 1985), Mestrado em Educação Escolar Brasileira pela Universidade Federal de Goiás ( 1991) e Doutorado em Educação pela UNESP/Marília-SP (2002). È Professor da PUC GOIÁS desde agosto de 1975, integrante da Área de Sociologia. Além das atividades de ensino na graduação é credenciado como Professor Permanente no PPGE desde 2004 orientando dissertações e teses  ( estas a partir de 2008). Tem mais de treze dissertações defendidas sob sua orientação principal e uma tese. Até final de setembro mais três trabalhos estarão concluídos: duas dissertações e uma tese. Estão em andamento quatro teses sendo duas abordando a temática das cotas, um sobre habitus na docência tecnológica e outro sobre ensino religioso no Brasil: memórias e habitus. Integra na condição de pesquisador e orientador desde dezembro de 2010, um Programa de Pesquisa CAPES/PROSUP CURSOS NOVOS, denominado Desigualdades Educativas e Aprendizagem Escolar coordenando o Sub-projeto III “Reconfiguração da Educação Superior Brasileira: sistemas de cotas e os novos protagonistas  no acesso e diplomação das carreiras universitárias”.

Elaine Nicolodi, Faculdade Araguaia - Goiânia - GO Secretaria de Estado da Educação, Cultura e Espostes

Elaine Nicolodi

Rua 8, 646, ap. 1402, ed. Piaget, Goiânia-GO, CEP 74115-100, (62)996143452

elainenicolodi@hotmail.com

Licenciada em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO); Mestra em Educação (PUC-GO) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Professora na Faculdade Araguaia (Goiânia-Goiás-Brasil) e na Secretaria de Estado da Educação de Goiás. Pesquisadora do DP CNPq PUC Goiás Educação, História, Memória e Cultura em diferentes espaços sociais.

Ronaldo Rosa dos Santos Júnior, Faculdade Araguaia - Goiânia - GO

Ronaldo Rosa dos Santos Júnior

Rua C-84, n. 75, Lote 11, Setor Sudoeste, Goiânia – GO, CEP 74303-180, (62) 90850-3388

ronaldorsjunior@gmail.com

Bacharel em Comunicação Social pela UFG. Administrador. Mestre em Gestão do Patrimônio Cultural e Doutor em Educação PUC Goiás.

Professor na Faculdade Araguaia (Goiânia-Goiás, Brasil), Coordenador do Curso de Gestão Comercial. Pesquisador do DP CNPq PUC Goiás Educação, História, Memória e Cultura em diferentes espaços sociais.

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Published

2017-07-24

How to Cite

BALDINO, J. M.; NICOLODI, E.; DOS SANTOS JÚNIOR, R. R. Teaching of the standard language as recognition of the legitimacy of work and pedagogical action. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 2, p. 355–374, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i2.12972. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12972. Acesso em: 22 jul. 2024.