Research and training of teachers with teaching cases: fundamentals and potentialities
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46.27234Keywords:
Teaching cases in Education, Teacher training, Investigative instrument, Training deviceAbstract
This theoretical essay discusses the adoption of the teaching cases approach in teacher training. It aims to critically dialogue with studies and research about the formative and investigative potentialities of teaching cases. We propose a discussion on the concept of teaching cases, the various terminologies used in the approach to the topic, its emergence as an instrument of research and training, and the theoretical and practical foundations involved in its conceptualization. Furthermore, we explore its potential for understanding teachers' development in a critical reflexive perspective, especially concerning their thinking, personal beliefs and theories, professional knowledge construction, and pedagogical reasoning. Thus, through a dense analysis of the theoretical production regarding the theme, we verified that teaching cases could significantly contribute to knowledge production in Education. This theoretical production also contributes to introducing training and research instruments that mobilize and value some professional aspects, such as teachers' knowledge, protagonism, professional socialization, and a sensitive hearing of what happens in the profession. We expect to contribute to deepen and disseminate the debate on teaching cases as an instrument in teacher training and knowledge production in the education field.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003. Coleção questões da nossa época, 104.
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Estudo de caso: seu potencial na educação. Cadernos de Pesquisa, n. 49, p. 51-54, maio 1984.
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.
ANDRÉ, M. E. D. A. de. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v22.n40.753
CATANI, D. B. et al. Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. 2. ed. São Paulo: Escrituras, 2000.
DOMINGUES, I. M. C. S. Os casos de ensino como “potenciais reflexivos” no desenvolvimento profissional dos professores da escola pública. 2007. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2007.
FARIAS, I. M. S. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília, DF: Líber Livro, 2006.
FARIAS, I. M. S.; ROCHA, C. C. T. Desenvolvimento profissional de professores da Educação Básica: reflexões a partir da experiência do PIBID. Revista Reflexão e Ação, v. 24, n. 3, p. 123-140, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v24i3.7524
GARCIA, M. C. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Tradução: Isabel Narciso. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
GROSSMAN, P. L. Teaching and learning with cases: unanswered questions. In: SHULMAN, J. (ed.). Case methods in teacher education. New York: Teachers College, 1992. p. 227-239.
HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade Pós-Moderna. Portugal: McGraw-Hill, 1998.
HOBOLD, M. S.; FARIAS, I. M. S. Didática e formação de professores: contributos para o desenvolvimento profissional docente no contexto das DCNs. Revista Cocar, v. 14, n. 28, p. 102-125, jan./abr. 2020.
JARDILINO, J. R. L.; SAMPAIO, A. M. M. Desenvolvimento profissional docente: reflexões sobre políticas públicas de formação de professores. Educação & Formação, v. 4, n. 10, p. 180-194, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i10.848
MERSETH, K. K. Case studies and teacher education. Teacher Education Quartely, v. 17, n. 1, p. 53-61, 1990. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03032131
MERSETH, K. K. Cases and case methods in teacher education. In: SIKULA, J. (ed.). Handbook of research on teacher education. New York: Macmillan, 1996. p. 722-744.
MERSETH, K. K. Foreword: a rationale for case-based pedagogy in teacher education. In: LUNDEBERG, M. A.; LEVIN, B. B.; HARRINGTON, H. L. (ed.). Who learns what from cases and how? The research base for teaching and learning with cases. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999. p. IX-XV.
MERSETH, K. K. (org.). Desafios reais do cotidiano escolar brasileiro: 22 dilemas vividos por diretores, coordenadores e professores em escolas de todo o Brasil. São Paulo: Instituto Península, 2018.
MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e aprendizagem profissional da docência. In: ABROMOWICZ, A.; MELLO, R. R. Educação: pesquisas e práticas. Campinas: Papirus, 2000, p. 139-162.
MIZUKAMI, M. G. N. Formadores de professores, conhecimentos da docência e casos de ensino. In: REALI, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. (org.). Formação de professores: práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EdUFSCar, 2002. p. 151-174.
MIZUKAMI, M. G. N.; DOMINGUES, I. M. C. S.; SARMENTO, T. Os casos de ensino na formação-investigação de professores dos anos iniciais. In: DORNELLES, L. V.; FERNANDES, N. (org.). Perspectivas sociológicas e educacionais em estudos da criança - as marcas das dialogicidades luso-brasileiras. 1. ed. Braga, Portugal: Editora da Universidade do Minho, 2012. v. 1, p. 1-15.
MIZUKAMI, M. G. N.; NONO, M.A. Formando professoras no Ensino Médio por meio de casos de ensino. In: MIZUKAMI, M. G. N.; REALI, A. M. M. R. (org.). Aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. São Carlos: EduFSCar, 2002. p. 139-160.
MONTERO, L. A construção do conhecimento profissional docente. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.
MUSSI, A. A. Docência no ensino superior: conhecimentos profissionais e processos de desenvolvimento profissional. 2007. 294 f. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
NONO, M. A. Aprendendo a ensinar: futuras professoras das séries iniciais do ensino
fundamental e casos de ensino. 2001. 176 p. Dissertação (Mestrado em Educação) –
Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2001.
NONO, M. A. Caso de ensino na formação do pedagogo. In: PBL2010 INTERNATIONAL CONFERENCE - PROBLEM-BASED LEARNING AND ACTIVE LEARNING METHODOLOGIES, 1., 2010, São Paulo. Anais […] São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. p. 1-13. Disponível em: http://www.each.usp.br/pbl2010/trabs/trabalhos/TC0438-1.pdf. Acesso em: 5 nov. 2020.
NONO, M. A. Casos de ensino como instrumentos formativos e investigativos na formação de professores. In: ZAMBELLO, P. Formação de educadores: o papel do educador e sua formação. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 429-445.
NONO, M. A. Casos de ensino e professores iniciantes. 2005. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008
SHULMAN, J. H. Case methods in teacher education. New York: Teachers College, 1992.
SHULMAN, J. H. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. Disponível em http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293/297. Acesso em: 15 jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.18676/2237-998322014293
SHULMAN, J. H. Happy accidents: cases as opportunities for teacher learning. Annual Meeting of the American Educational Research Association, 2002.
SHULMAN, L. S. Just in case: reflections on learning from experience. In: COLBERT, J.; TRIMBLE, K.; DESBREG, P. (ed.). The case for education: contemporary approaches for using case methods. Needham Heihts, Massachusetts: Allyn & Bacon, 1996. p. 197-217.
SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1 p. 1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
SHULMAN, L. S. Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. In: WITTROCK, M. C. (dir.). La investigación de laenseñanza I. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós, 1989. p. 9-91.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
SHULMAN, L. S. Toward a pedagogy of cases. In: SULMAN, J. (ed.). Case methods in teacher education. New York: Teachers College, 1992. p. 1-30.
STAKE, R. E. A arte da investigação com estudos de caso. 4. ed. London: SAGE, 2016.
STAKE, R. E. Case Studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.). Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications, 1994. p. 236-247.
STAKE, R. E. Investigación com estúdio de casos. Madrid: Ed. Morata, 2005.
STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
WASSERMAN, S. Getting down to cases: learning to teach with cases studies. New York: Teachers College, Columbia Univerty, 1993.
WILSON, S. M.; SHULMAN, L.; RICHERT, A. E. 150 different ways of knowing: representation of knowledge in teaching. In: CALDERHEAD, J. (org.). Exploring Teachers’ Thinking. London: Cassell Education, 1987. p. 105-123.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Universidade de Lisboa, Lisboa: Educa, 1993.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Amali de Angelis Mussi, Isabel Maria Sabino de Farias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.