AGÊNCIAS BANCÁRIAS: A INFLUÊNCIA DA CAPACIDADE ABSORTIVA NO MARKETING DE RELACIONAMENTO

Autores

  • Alessandra Borges UNOESC
  • Camila Camargo Aguiar UNOESC
  • Silvia Spagnol Simi dos Santos UNOESC
  • Silvio Santos Junior UNOESC

Resumo

The absorption and interpretation of knowledge and the lasting relationship with customers are essential tools for the development of bank branches capable of facing the challenges and competitiveness of the marketing environment in the last years. Therefore, the study aims to analyze the influence of the absorptive capacity in relationship marketing in bank branches in the Midwest and Planalto Sul Catarinense. As methodology, it was made use of an explicative research, applied through a quantitative approach. For data collection, an online survey was used, through a validated and adapted questionnaire, which was later sent to 278 employees of the bank branches. The research instrument was composed of variables structured according to a seven-point Likert scale, which approached the constructs of absorptive capacity and relationship marketing. The data obtained were analyzed in Excel and SPSS software by means of a simple linear regression model, with the purpose of testing the hypothesis that questions if the absorptive capacity positively affects relationship marketing in bank branches. The results confirmed that the research hypothesis was accepted. In the same way, it is emphasized that bank branches have shown to apply the concepts of absorptive capacity and relationship marketing to improve the attendance of customers' needs and to generate benefits that justify loyalty. Moreover, when used simultaneously, the constructs boost the strategic performance of branches in the financial market. 

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Biografia do Autor

Alessandra Borges, UNOESC

Pós-graduanda do MBA em Agronegócios pela USP-Esalq- Universidade de São Paulo- Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” (2021), possui graduação em Administração pela UNOESC- Universidade do Oeste de Santa Catarina (2020). Atua como bancária na agência do Banco Bradesco de Campos Novos-SC e como pesquisadora na UNOESC. Sua pesquisa tem como objeto de estudo a capacidade absortiva e sua influência no marketing de relacionamento de agências bancárias.

Camila Camargo Aguiar, UNOESC

Doutoranda em Administração pela Universidade do Oeste de Santa Catarina UNOESC

Silvia Spagnol Simi dos Santos, UNOESC

Professora e pesquisadora na UNOESC

Doutora em Administração

Mestre em Ciências da Linguagem

Master in Bussiness Administration em Estratégias de Marketing

Especialista em Comunicação e Marketing

Graduada em Publicidade e Propaganda

Silvio Santos Junior, UNOESC

Doutor em Agronegócios pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011), Mestre em Administração pela UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), possui graduação em Engenharia Agronomica pela UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina (1986). Atua como Professor e Pesquisador da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc) nos cursos de Doutorado em Administração e no Mestrado Profissional em Administração. Sua pesquisa e sua produção técnica e tecnológica tem como objeto de estudo a dinâmica da competitividade e a governança em cooperativas e redes. Realiza consultorias para organizações, com ênfase no planejamento para o desenvolvimento regional.

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Publicado

30-09-2021

Como Citar

Borges, A., Camargo Aguiar, C. ., Spagnol Simi dos Santos, S., & Santos Junior, S. (2021). AGÊNCIAS BANCÁRIAS: A INFLUÊNCIA DA CAPACIDADE ABSORTIVA NO MARKETING DE RELACIONAMENTO . Seminário De Iniciação Científica E Seminário Integrado De Ensino, Pesquisa E Extensão (SIEPE), e28209. Recuperado de https://periodicos.unoesc.edu.br/siepe/article/view/28209

Edição

Seção

Joaçaba - Pesquisa

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