Analysis of the Required Competences to Collegiate Members of the Posgraduate Program in University Administration at Ufsc to Carry Out the Expected Actions in Strategic Planning
DOI:
https://doi.org/10.18593/race.24028Keywords:
University management, Competence management, Competence mapping, Strategic planningAbstract
This study aims to identify the necessary competences of the members of the Collegiate of the Program in University Administration at UFSC to carry out the actions foreseen in its strategic planning. The work is justified by the need to deepen studies on Management by Competencies in the field of universities, seeking to advance discussions on the subject and develop new implications with regard to the necessary competencies of collegiate members in graduate programs. We sought to identify the actions foreseen in the strategic planning of the PPGAU/UFSC; define the competencies foreseen in the Program's strategic planning; map the competences of the members of its Full Collegiate and suggest referral actions for managers and members involved in strategic actions. As for the methodology, it is a research with a qualitative approach, a case study, with bibliographical and documental research, being used interviews and content analysis. The survey results show a considerable amount of skills that were identified and validated by the interviewees and by the PPGAU/UFSC Coordination, which indicates the thoroughness of public service actions and the selection of the most suitable individuals to perform the actions that culminate in the objectives of strategic planning. The conclusions suggest that competency management is a fundamental requirement for achieving excellence within university institutions and that scientific contributions are indispensable for academic managers to expand the range of tools available for professional practice in the daily routine of university management.
Downloads
References
Brandão, H. P., & Bahry, C. P. (2005). Gestão por competências: métodos e técnicas para mapeamento de competências. Revista do Serviço Público - RSP, 56(2), 179-194. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v56i2.224
Brandão, H. P., Guimarães, T. A., & Borges-Andrade, J. E. (2002). Competências emergentes na indústria bancária: um estudo de caso. Revista Comportamento Organizacional e Gestão, 8(2), 173-190.
Bruno-Faria, M. F., & Brandão, H. P. (2003). Gestão de competências: identificação de competências relevantes a profissionais da Área T&D de uma organização pública do Distrito Federal. Revista de Administração Contemporânea, 7(3), 35-36. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552003000300003
Carbone, P. P., Brandão, H. P., Leite, J. B. D., & Vilhena, R. (2005). Gestão por competências e gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: Ed. da Fundação Getúlio Vargas.
Dalmau, M. B. L. (2019). Disciplina de Gestão por Competências em IES. Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária. UFSC.
Escola Nacional de Administração Pública. (2005). Relatório de gestão 2005. https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/703.
Escola Nacional de Administração Pública. (2009). Mesa-redonda de pesquisa-ação. https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/398/1/livro_mesa_redonda.pdf.
Escola Nacional de Administração Pública. (2020). Regulamento pré-seleção para o cargo de Coordenador-Geral de Pós-Graduação Stricto Sensu. https://enap.gov.br/media_files/documentos/processos-seletivos/DGI/Regulamento_03_04_atualizacao_cronograma.pdf.
Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de administração contemporânea, 5(SPE), 183-196. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010
Ienaga, C. H. (1998). Competence based management: seminário executivo. São Paulo: Dextron Consultoria Empresarial.
Madruga, R. (2018). Treinamento e desenvolvimento com foco em educação corporativa. São Paulo: Saraiva.
Mcclelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, January. DOI: https://doi.org/10.1037/h0034092
Pereira, M. F. (2010). Planejamento estratégico: teorias, modelos e processos. São Paulo: Atlas.
Richardson, R. J. et al. (1999). Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas.
Rios Neto, A. S. (2016). Complexidade nas Organizações. http://www.amb.com.br/portal/docs/artigos/Artigo%20-%20Complexidade%20nas%20Organiza.pdf.
Sparrow, P. R., & Bognanno, M. (1994). Competency requirement forecasting: issues for international selection and assessment. In C. Mabey, & P. Iles. (Orgs.). Managing learning. London : Routledge.
Universidade Federal de Santa Catarina. (2017). Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária. Legislação. Regimento do PPGAU. http://ppgau.paginas.ufsc.br/files/2017/11/Regimento-Final-PPGAU-Processo-n%C2%BA-23080.042491-2017-75-PublicadoBO.pdf.
Universidade Federal de Santa Catarina. (2019). Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária. Planejamento Estratégico do PPGAU. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/196427/2%20-%2024052019%20-%20Planejamento%20Estrat%c3%a9gico%20AprovadoAssinado.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Vergara, S. M. (2014). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas.
Zarifian, P. (2001). Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leonardo Borges S. Martins, Nicolas Rufino dos Santos, Marcos B. L. Dalmau
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
RACE – Business, Accounting and Economy Journal from Publisher Unoesc is licenced with a Licence Creative Commons – Noncommercial Attribution 4.0 International.