Are you following recipes? Mapping about the phenomenon “entrepreneurship on stage” in web reports
DOI:
https://doi.org/10.18593/race.23769Keywords:
Empreendedorismo, Empreendedorismo de palco, Reportagens da webAbstract
Studies and research on respect for entrepreneurship have increased over time. However, the interest on this topic goes beyond the academic environment, appearing in the business media. Thus, it is possible to verify the phenomenon “entrepreneurship on stage”, which recently gained space in the business world. The general objective of this article is to map through reports released on the internet, on Brazilian websites, reports that have been addressed about this phenomenon. It is expected that when analyzing the content of these reports, it will be possible to obtain relevant data to encourage a discussion on the respect of this theme. The study presents a qualitative and exploratory approach. As a data analysis technique, use content analysis, under Bardin's precepts. The results presented are discussed according to the categories of analysis: definitions of stage entrepreneurship; fake promises; entrepreneurship as self-help; dream industry; focus on concrete tools. Thus, it was identified that the reporting approach is aimed at alerting readers about the widespread content of entrepreneurship, showing that there is a great motivational appeal, to the detriment of concepts and practices with theoretical-scientific basis. In this sense, it is clear that, through “entrepreneurship on stage”, ideas are misunderstood in terms of respect for entrepreneurship, as it presents “ready-made recipes” that show how suffering is, the desired goals that are achieved. It then presents an idea that the same configuration is suitable for all people and companies.
Downloads
References
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Baron, R. A., & Shane, S. A. (2007). Empreendedorismo: Uma visão do processo. São Paulo: Thompson Learning.
Blog de Marketing Digital. (2016). Sobre empreendedores de palco, gurus e algumas verdades inconvenientes. Recuperado de https://blogdemarketingdigital.com.br/sobre-empreendedores-de-palco-gurus-e-algumas-verdades-inconvenientes/
Brito, A. M., Pereira, P. S., & Linard, A. P. (2013). Empreendedorismo. Juazeiro do Norte: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.
Carvalho, I. de. (2016). Por que a indústria do empreendedorismo de palco irá destruir você. Recuperado de https://medium.com/o-novo-mercado/porque-a-ind%C3%BAstria-do-empreendedorismo-de-palco-ir%C3%A1-destruir-voc%C3%AA-3e18309ab47f
Carvalho, J. L. F., Carvalho, F. A. A., & Bezerra, C. (2010). O monge, o executivo e o estudante ludibriado: Uma análise empírica sobre leitura eficaz entre alunos de administração. Cadernos Ebape.br, 8(3), 535-549.
Casaqui, V. (2017). Abordagem crítica da cultura da inspiração: Produção de narrativas e o ideário da sociedade empreendedora. E-Compós, 20(2).
Cavalcante, A. (2016). Empreendedorismo de palco x empreendedorismo pé no chão. Recuperado de https://administradores.com.br/artigos/empreendedorismo-de-palco-x-empreendedorismo-pe-no-chao
Chiavenato, I. (2012). Empreendedorismo: Dando asas ao espírito empreendedor. Barueri: Manole.
Chua, C. (2018). Innovation, entrepreneurship, and the spirit of digital capitalism. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 20(6), 1-10.
Collins, D. (2012). In search of popular management: Sensemaking, sensegiving and storytelling in the excellent project. Culture and Organization, 19(1), 42-61.
Confort, M. (2016). Por que você deve ter cuidado com o empreendedorismo de palco. Recuperado de https://manualdohomemmoderno.com.br/comportamento/por-que-voce-deve-ter-cuidado-com-o-empreendedorismo-de-palco
Costa, A. M. da., Barros, D. F., & Martins, P. E. M. (2012). A alavanca que move o mundo: O discurso da mídia de negócios sobre o capitalismo empreendedor. Cadernos Ebape.br, 10(2), 357-375.
Dias, L. (2017). O que é empreendedorismo de palco? Recuperado de https://administradores.com.br/artigos/o-que-e-empreendedorismo-de-palco
Dias, V. T., & Wetzel, U. (2010). Empreendedorismo como ideologia: Análise do enfoque da revista Exame em dez anos de publicação (1990-99)*. Revista de Ciências Humanas, 44(1), 97-118.
Dornelas, J. C. A. (2005). Empreendedorismo: Transformando ideias em negócio. Rio de Janeiro: Elsevier.
Dornelas, J. C. A. (2008). Empreendedorismo: Transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro: Elsevier.
Drucker, P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship: Practice and principles. New York: Harper & Row.
Duarte, M. P. F. C., & Medeiros, C. R. de O. (2016). Pop-management: Sorte ou revés? Análise das lições de autoajuda na orientação de gestores e executivos. Revista Gestão & Conexões, 5(1), 67-89.
Eu, Ceo. (2016). Empreendedorismo de palco. Recuperado de http://www.euceo.com.br/inovacao/empreendedorismo-de-palco/
Fábrica 3. (2019). Não preciso de um coach. Recuperado de http://fabrica3.com.br/nao-preciso-de-um-coach/
Faria, L. S. P. de. (2018). O poder dos sonhos: Uma etnografia de empresas startup no Brasil e no Reino Unido (Tese de doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Franco, J. O. B., & Gouvêa, J. B. (2016). A cronologia dos estudos sobre o empreendedorismo. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 5(3), 144-166.
Galvão, N. D., & Marin, H. de F. (2009). Técnica de mineração de dados: Uma revisão da literatura. Acta Paulista de Enfermagem, 22(5), 686-690.
Gartner, W. B. (1985). A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation. Academy of Management Review, 10(4), 696-706.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Global Entrepreneurship Monitor. (2015). Empreendedorismo no Brasil: Relatório Executivo. Instituto Brasileiro da Qualidade e Produtividade (IBPQ) e SEBRAE. Recuperado de https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/c6de907fe0574c8ccb36328e24b2412e/$File/5904.pdf
Global Entrepreneurship Monitor. (2017). Empreendedorismo no Brasil: Relatório Executivo. Instituto Brasileiro da Qualidade e Produtividade (IBPQ) e SEBRAE. Recuperado de https://m.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/Relat%C3%B3rio%20Executivo%20BRASIL_web.pdf
Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, 35(2), 57-63.
Lameiras, M. A. P., Corseuil, C. H. L., Ramos, L. R. A., & Carvalho, S. S. de. (2019). Mercado de trabalho. Recuperado de http://www.ipea.gov.br/cartadeconjuntura/index.php/tag/taxa-de-desemprego/
Leal, M. (2018). Empreendedorismo não se faz (só) no palco! Recuperado de https://comunidade.rockcontent.com/empreendedorismo-nao-se-faz-no-palco/
Martes, A. C. B. (2010). Weber e Schumpeter: A ação econômica do empreendedor. Revista de Economia Política, 30(2), 254-270.
McClelland, D. C. (1972). A sociedade competitiva: Realização e progresso social. Rio de Janeiro: Expansão e Cultura.
Medium. (2018). O problema não é o empreendedorismo de palco. Recuperado de https://medium.com/startup-da-real/o-problema-n%C3%A3o-%C3%A9-o-empreendedorismo-de-palco-9cb278bb7d4d
Motta, R., Corá, M., & Mendes, S. (2019). Suor, superação e a medalha: Uma análise do discurso sobre a literatura pop management inspirada no esporte de competição. Revista Brasileira de Estudos Organizacionais, 6(1), 77-101.
Pet Adm Ufc. (2017). Empreendedorismo de palco ou palestra de autoajuda? Recuperado de http://www.petadm.ufc.br/?p=3233
Portier, J. P., & Tiran, A. (2009). The Edition of the Complete Works of Jean-Baptiste Say. Cahiers d’économie politique/Papers in Political Economy, 57, 151-173.
Prates, R. G. S. P. G., Santos, I. L., Martins, J. N., Martins, F. S. A., & Couto, F. F. (2018). No-value generation? Success is an ‘exact science’ that everyone can learn! Revista de Administração Mackenzie, 19(2), 1-26.
Rampazo, A. V. (2015). O management e o projeto de controle do mundo. Farol-Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade, 2(4), 591-641.
Sant’ana, J. (2016). Atenção: Empreendedores de palco se disseminam na base da autoajuda. Recuperado de https://www.gazetadopovo.com.br/economia/empreender-pme/atencao-empreendedores-de-palco-se-disseminam-na-base-da-autoajuda-a2btttvi1nuum70tgcma4vxfr/
Santos, E. D. dos, & Freitas, E. C. de. (2017). Imagens de si no discurso: cenografias e ethé discursivos da empreendedora Bel Pesce na Web. Animus-Revista Interamericana de Comunicação Midiática, 16(32), 114-128.
Santos, G. (2019). Empreendedorismo Nutella: Muito palco e Power Point e pouco suor no balcão. Recuperado de http://www.guisantospro.com/empreendedorismonutella/
Serasa Experian. (2018). O que é empreendedorismo? Definição e dicas para quem quer ser um! Recuperado de https://empresas.serasaexperian.com.br/blog/o-que-e-empreendedorismo-definicao-e-dicas-para-quem-quer-ser-um/
Szeman, I. (2015). Entrepreneurship as the new common sense. South Atlantic Quarterly, 114(3), 471-490.
Tasic, I. (2016). Não seja um empreendedor de palco. Recuperado de https://revistapegn.globo.com/Colunistas/Igor-Tasic/noticia/2016/10/nao-seja-um-empreendedor-de-palco.html
Tonelli, D. F., Brito, M. J. de., & Zambalde, A. L. (2011). Empreendedorismo na ótica da teoria ator-rede: Explorando alternativa às perspectivas subjetivista e objetivista. Cadernos Ebape.br, 9(SPE1), 586-603.
Viegas, R. (2019). Chega de empreendedorismo de palco e coaches! Recuperado de https://www.renanviegas.com.br/chega-de-empreendedorismo-de-palco-e-coaches/
Wood, T., Jr., & Paula, A. P. P. de. (2006). A mídia especializada e a cultura do management. Organizações & Sociedade, 13(38), 91-105.
Wood, T., Jr., & Paula, A. P. P. de. (2001). Pop-Management. Anais do Encontro Nacional da Anpad, Campinas, 25.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
RACE – Business, Accounting and Economy Journal from Publisher Unoesc is licenced with a Licence Creative Commons – Noncommercial Attribution 4.0 International.