Public selection process for choosing the municipal secretary of education: analysis of the experience of the City of Londrina, PR

Authors

  • Thiago Miquel Lamelo Vetor Brasil, Harvard Kennedy School
  • Joice Toyota Mendes Vetor Brasil
  • Maria Fernanda Alessio Fundação Getulio Vargas
  • Tâmara Karoline Barros de Andrade

DOI:

https://doi.org/10.18593/race.v0i0.15106

Abstract

This project discusses the experience of the public selection for the title of Municipal Secretary of Education of Londrina, state of Paraná, emphasizing the relevance of two main aspects: the topic of the high public administration, still little explored by the country’s literature, and the success of the establishment of a selection model, based on the previous assessment of the management competencies as material to finance political appointments of discretionary nature. In our analysis of this pioneer initiative, we will demonstrate the dialog existing between the Londrina’s experience and literature about the topic of high public administration, exploring three dimensions: the concept of director and public leader, the characterization of the institutional spaces where they act and the role of managerial competencies as central axis for the realization of the selection processes of these professionals. The project also details the steps that had formed the selection process in Londrina and indicates who are the actors involved with this process. Next, it relates the main advances and challenges that characterize a selection process of this nature and offers recommendations destined to public managers that want to replicate this initiative. The methodology adopted for the case analysis was the participant observation, considering the involvement of the authors in this experience’s conception and deployment.  

Keywords: Human resources management. Selection. Selection process. Competencies. Public officials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Miquel Lamelo, Vetor Brasil, Harvard Kennedy School

Formado em Administração pela USP, onde atuou na empresa júnior. Ao se formar, começou uma empresa de consultoria para PMEs com três colegas. Também trabalhou na consultoria Bain & Company, tendo realizado projetos para diversas indústrias no Brasil, Chile e EUA.

Joice Toyota Mendes, Vetor Brasil

Diretora-executiva e co-fundadora do Vetor Brasil. Engenheira da computação graduada pela POLI-USP, possui MBA e Mestrado em Educação pela Universidade de Stanford-EUA

References

ALESSIO, Maria Fernanda. Estratégias de escolha de dirigentes públicos no Brasil: alcances e limitações das experiências recentes à luz do debate internacional. Tese (Doutorado) – Doutorado em Administração Pública e Governo, Fundação Getulio Vargas, 2017.

ALESSIO, Maria Fernanda. Dirigentes públicos, política e gestão: o Sistema de Alta Direção Pública chileno. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Administração Pública e Governo, Fundação Getulio Vargas, 2013.

ALESSIO, Maria Fernanda; PACHECO, Regina. O sistema de Alta Dirección Pública do Chile: política e gestão. In: XVIII Congreso Internacional del CLAD, Montevidéu: 2013.

BANCO INTERAMERICANO DE DESENVOLVIMENTO - BID. Informe sobre la situación del servicio civil en América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo. Diálogo Regional de Políticas. Washington, D.C: 2006.

CHILE. Ley nº 19.882, de 23 junio de 2003. Regula nueva política de personal a los funcionarios públicos que indica. Biblioteca del Congreso Nacional.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Rev. adm. contemp., Curitiba: v. 5, 2001. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552001000500010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 de novembro de 2017.

KUPERUS, Herma; RODE, Anita. Top public managers in Europe: Management and working conditions of the senior civil servants in the European Union member states. Study commissioned by the French EU presidency. Maastricht, 2008.

LONGO, Francisco. Ejes vertebradores de la gobernanza en los sistemas públicos. Un marco de análisis en clave latinoamericana. Revista del CLAD Reforma y Democracia, n. 46, 2010.

LONGO, Francisco. Mérito e flexibilidade revisitados. In: MEDEIROS, Paulo César; LEVY, Evelyn (orgs.). Novos caminhos da gestão pública: olhares e dilemas. Rio de Janeiro: Qualitymark, p. 45-56, 2009.

LONGO, Francisco. Mérito e flexibilidade. A gestão das pessoas no setor público. Edições Fundap, São Paulo: 2007.

LONGO, Francisco. El desarrollo de competencias directivas en los sistemas públicos: una prioridad del fortalecimiento institucional. VII Congreso Internacional del CLAD, Lisboa: 2002.

MICHAEL PAGE. Pesquisa Salarial - Presidentes e Diretores Executivos – Brasil, 2015. Disponível em: <http://www.michaelpage.com.br/sites/michaelpage.com.br/files/150429%20-%20pesquisa_exec_port.pdf>. Acesso em: 20 de novembro de 2017.

MOORE, Mark Harrison. Creating public value: Strategic management in government. Harvard university press, 1995.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO - OCDE. The senior civil service in national governments of OECD countries, Paris: 2008.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO - OCDE. Managing senior management: senior civil service reform in OECD member countries. Background note; Paris. 2003.

PACHECO, Regina. Dirigentes públicos, DAS e cargos em comissão. Material da Disciplina Gestão Pública no Brasil: Políticas e Desafios Contemporâneos, ministrada no primeiro semestre de 2011 no Curso de Mestrado em Administração Pública e Governo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo. 2011b.

PACHECO, Regina. Organizando o debate: dirigentes públicos no Brasil. I Congresso CONSAD de Gestão Pública, p. 1-16. Brasília: 2008b.

SILVA DURÁN, Francisco. Profesionalización de la función pública: la experiencia chilena (Reforma 2003-2011). In: Desigualdade & Diversidade. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, n. 9, p. 23-33, 2011.

VELARDE, Juan Carlos Cortázar; LAFUENTE, Mariano; SANGINÉS, Mário (Ed.). Al servicio del ciudadano. Una década de reformas del servicio civil en América Latina (2004-13). Banco Interamericano de Desarrollo. Washington, D.C.: 2014.

VETOR BRASIL. Case de Londrina. Materiais sobre o projeto, 2016. Disponível em: <http://www.vetorbrasil.com/?page_id=981>. Acesso em: 20 de novembro de 2017.

VETOR BRASIL. Documento interno. Mapa de Competências do Programa Líderes de Gestão Pública, 2016.

Published

2017-12-21

How to Cite

Lamelo, T. M., Toyota Mendes, J., Alessio, M. F., & Barros de Andrade, T. K. (2017). Public selection process for choosing the municipal secretary of education: analysis of the experience of the City of Londrina, PR. RACE - Revista De Administração, Contabilidade E Economia, 235–258. https://doi.org/10.18593/race.v0i0.15106

Issue

Section

Edição Especial Administração Pública: Gestão de Pessoas