Learn, live and teach under sustainability perspective
Keywords:
Life Story, Sustainability, ApprenticeshipAbstract
Sustainability, not only as a concept, but as a practice, passes through the apprenticeship of the subject, integrating the joint of knowledge of an individual by his experiences, family life and social life, personal and professional interactions existing in a subject’s life. The life story approach, method used in this article, aims, in this context, to describe the learning process of an educator on sustainability. Through concepts and theories presented on theoretical review and the story told by Pedro (fictitious name), it was possible to comprehend the moments and ways by which the subject built his knowledge about sustainability. The life story told by Pedro shows in a clear way that family performs the basis of his path. The examples and encouragement given specially by his mother are shown as sources of inspiration to look forward to formal education and struggle for better life conditions.
Downloads
References
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2003.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JOSSO, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa. vol.32, n.2, São Paulo. Maio/Ago. 2006.
JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista da PUCRS – Educação, ano XXX, n.3 (63), p.413-438, Porto Alegre, set./dez. 2007.
JOSSO, M. C. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Entrevistador: Margaréte May Berkenbrock-Rosito. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.2, p. 136-139, ago./dez. 2009.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
KOLB, D. A. Management and the Learning Process. California Management Review, n. 3, vol. XVIII, California, 1976.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
MILBRATH, L. W. Envisioning a sustainable society: learning our way out. State University of New York Press, Albany, New York, 1989.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina, 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
PIAGET, J.; INHELDER, B. Da Lógica da Criança à Lógica do Adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.
PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1970.
REITAN, P. H.; REITAN, E. H. Our Unsustainable Present – Why, and What Can We Do About It? Electronic Green Journal. Califórnia, 1998. Disponível em:http://escholarship.org/uc/item/9qf2k48g. Acesso em: 31 jul. 2016.
SAVOIA, Mariângela Gentil. Psicologia Social. São Paulo: McGraw-Hill, 1989.
SVOBODA, S.; WHALEN, J. Using Experiential Simulation to Teach Sustainability. Greener Management International, Winter p.57-65. 2004.
TILBURY, D. Education for Sustainability: A Snakes and Ladders Game? Foro de Educación, v. 13, n. 19, p.7-10. 2015.