Learn, live and teach under sustainability perspective

Authors

  • Izoldi Klein Pinheiro Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Camila Costanzi Amaral
  • Dilva Bertoldi Benvenutti Universidade do Oeste de Santa Catarina

Keywords:

Life Story, Sustainability, Apprenticeship

Abstract

Sustainability, not only as a concept, but as a practice, passes through the apprenticeship of the subject, integrating the joint of knowledge of an individual by his experiences, family life and social life, personal and professional interactions existing in a subject’s life.  The life story approach, method used in this article, aims, in this context, to describe the learning process of an educator on sustainability. Through concepts and theories presented on theoretical review and the story told by Pedro (fictitious name), it was possible to comprehend the moments and ways by which the subject built his knowledge about sustainability. The life story told by Pedro shows in a clear way that family performs the basis of his path. The examples and encouragement given specially by his mother are shown as sources of inspiration to look forward to formal education and struggle for better life conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izoldi Klein Pinheiro, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Mestre em Administração pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus Chapecó. Professora na Universidade do Oeste de Santa Catarina São Miguel do Oeste.

Camila Costanzi Amaral

Mestre em Administração pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc Campus de Chapecó. Atua no ensino de língua Inglesa, comércio exterior e na área financeira em instituições privadas e públicas. 

Dilva Bertoldi Benvenutti, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul (2016/UNIJUI). Professora na Universidade do Oeste de Santa Catarina São Miguel do Oeste.

References

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 6. Ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JOSSO, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa. vol.32, n.2, São Paulo. Maio/Ago. 2006.

JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista da PUCRS – Educação, ano XXX, n.3 (63), p.413-438, Porto Alegre, set./dez. 2007.

JOSSO, M. C. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Entrevistador: Margaréte May Berkenbrock-Rosito. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.2, p. 136-139, ago./dez. 2009.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KOLB, D. A. Management and the Learning Process. California Management Review, n. 3, vol. XVIII, California, 1976.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

MILBRATH, L. W. Envisioning a sustainable society: learning our way out. State University of New York Press, Albany, New York, 1989.

MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina, 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

PIAGET, J.; INHELDER, B. Da Lógica da Criança à Lógica do Adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.

PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1970.

REITAN, P. H.; REITAN, E. H. Our Unsustainable Present – Why, and What Can We Do About It? Electronic Green Journal. Califórnia, 1998. Disponível em:http://escholarship.org/uc/item/9qf2k48g. Acesso em: 31 jul. 2016.

SAVOIA, Mariângela Gentil. Psicologia Social. São Paulo: McGraw-Hill, 1989.

SVOBODA, S.; WHALEN, J. Using Experiential Simulation to Teach Sustainability. Greener Management International, Winter p.57-65. 2004.

TILBURY, D. Education for Sustainability: A Snakes and Ladders Game? Foro de Educación, v. 13, n. 19, p.7-10. 2015.

Published

2020-06-29

How to Cite

Pinheiro, I. K., Amaral, C. C., & Benvenutti, D. B. (2020). Learn, live and teach under sustainability perspective. Unoesc & Ciência - ACHS, 10(2), 101–110. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/20641