Psychological evaluation in the context of mental health: challenges beyond the clinic

Authors

  • Tallita Frandoloso Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Verena Augustin Hoch

Keywords:

Mental health, Psychological evaluation, Interview

Abstract

The present study aims to problematize the processes of psychological evaluations, allowing a critical reflection on the theme. It sought to describe the processes of psychological evaluation performed in a Psychosocial Care Center and to understand its insertion in the context of mental health. This is an experience report, with a qualitative, descriptive approach, on the psychological evaluation processes, performed as a resident psychologist, in a one-year period, in a CAPS type I, located in the southern region of Brazil. It was identified that, in this context, the psychologist is linked to a social representation associated with the individual clinic, influencing the high number of referrals for evaluation and making it difficult to develop an expanded clinic. It was observed that, in spite of the challenges, the psychologist possesses instruments to carry out an evaluation that enhances the integral care and the biopsychosocial view, as well as, the relevance of the clinical interview as a method for psychological evaluation in the substitutive service was verified. It is considered that, in order to fulfill its social responsibility, psychological evaluation should be used as a facilitating tool in understanding psychic suffering and identifying the potentialities of each subject, always taking into account their context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, M. S.; GONÇALVES, C. H.; Serpa, M. G. Psicologia comunitária e a saúde pública: relato de experiência da prática psi em uma Unidade de Saúde da Família. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 2, n. 2, p. 484-495, 2012.

AMARANTE, P. Saúde Mental e Atenção Psicossocial. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2011.

ANACHE, A. A. Notas introdutórias sobre os critérios de validação da avaliação psicológica na perspectiva dos direitos humanos. In: NORONHA A. P. P. et al. (org.). Ano da avaliação psicológica: textos geradores. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia, 2011.

AVOGLIA, H. R. C. Avaliação psicológica da criança: a perspectiva social nas estratégias complementares à prática clínica. 2006. 226 p. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

BASAGLIA, F. (org.). A instituição negada. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

BRASIL. Lei n. 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, DF, Diário Oficial da União, 20 set. 1990.

BRASIL. Lei n. 10.216, de 6 de abril de 2001. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 abr. 2001.

BRASIL. Lei n. 11.129, de 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – ProJovem; cria o Conselho Nacional da Juventude – CNJ e a Secretaria Nacional de Juventude; altera as Leis ns. 10.683, de 28 de maio de 2003, e 10.429, de 24 de abril de 2002; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jul. 2005a.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Coordenação Geral de Saúde Mental. Reforma psiquiátrica e política de saúde mental no Brasil. Documento apresentado à Conferência Regional de Reforma dos Serviços de Saúde Mental: 15 anos depois de Caracas. Brasília, DF: OPAS, 2005b.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Saúde mental no SUS: os centros de atenção psicossocial. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2004.

BRASIL. Portaria n. 336, de 19 de fevereiro de 2002. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0336_19_02_2002.html. Acesso em: 20 ago. 2018.

CAMPOS, G. W. S. Saúde pública e saúde coletiva: campo e núcleo de saberes e práticas. Ciênc. saúde coletiva, v. 5, n. 2, p. 219-230, 2000.

CAPITÃO, C. G.; SCORTEGAGNA, S. A.; BAPTISTA, M. N. A importância da avaliação psicológica na saúde. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 4, n. 1, p. 75-82, 2005.

CASULLO, M. M. Avaliação psicológica e psicodiagnóstico. Buenos Aires: Catálogos, 1996.

CECCIM, R. B.; FEUERWERKER, L. C. M. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis, v. 14, n. 1, p. 41-65, 2004.

COIMBRA, C.; LEITAO, M. B. S. Das essências às multiplicidades: especialismo psi e produções de subjetividades. Psicol. Soc., v. 15, n. 2, p. 6-17, 2003.

CUNHA, J. A. et al. Psicodiagnóstico. Porto Alegre: Artmed, 2000. v. 5.

DEVERA, D.; COSTA-ROSA, A. DA. Marcos históricos da reforma psiquiátrica brasileira: Transformações na legislação, na ideologia e na práxis. Revista de Psicologia da UNESP, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 60-79, 2007.

FRASER, M. T. D.; GONDIM, S. M. G. Da fala do outro ao texto negociado: Discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 14, n. 28, p. 139-152, 2004.

GANCHO, C. V. Como analisar narrativas. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, M. Psicologia, subjetividade e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2010.

GRASSANO, E. Indicadores psicopatológicos nas técnicas projetivas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

LEITE, L. C. M. O foco narrativo: ou a polêmica em torno da ilusão. São Paulo: Ática, 1994.

MERHY, E. E. Em busca do tempo perdido: A micropolítica do trabalho vivo em saúde. In: Merhy, E. E.; Onocko, R. (org.). Agir em saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec, 1997.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

OCAMPO, M. L. S.; ARZENO, M. G. E. O processo psicodiagnóstico e as técnicas projetivas. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

PAULON, S. Clínica ampliada: Que(m) demanda ampliações? In: FONSECA, T. G.; ENGELMAN, S. (org.). Corpo, arte e clínica. Porto alegre: Ed. UFRGS, 2004.

SILVA, D. G. V.; TRENTINI, M. Narrativas como técnica de pesquisa em enfermagem. Latino-am Enf., Ribeirão Preto, v. 10, n. 3, p. 423, 2002.

SPINK, P. Psicologia social e políticas públicas: linguagens de ação na era dos direitos. [S. l.]: [s. n.], 2011.

TRINCA, W. Diagnóstico psicológico: a prática clínica. São Paulo: EPU, 1984.

YAMAMOTO, H. Psicologia e políticas sociais (públicas) no Brasil. Psicologia (Braga), Minho, v. 9, n. 1, p. 99-117, 2004.

Published

2020-06-29

How to Cite

Frandoloso, T., & Hoch, V. A. (2020). Psychological evaluation in the context of mental health: challenges beyond the clinic. Unoesc & Ciência - ACBS, 10(2), 123–130. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/acbs/article/view/20405