The contribution of Physical Education to the development of Multiple Intelligences

Authors

  • Daiane Altenhofen
  • Leila Salvini

Keywords:

Multiple Intelligences, PE, School

Abstract

This article aims to identify the stimulus for the development of Multiple Intelligences during the Physical Education classes of a sixth grade class from a public school in the Municipality of Maravilha, SC. Systematized observations were made in 19 classes, after which analyzes were made based on the theory proposed by Gardner (1995). By means of the data collection instruments and their comparison with the theory, it was possible to conclude that the classes observed included seven of the eight types of intelligences, with Space Intelligence predominating, followed by Corporal-kinesthetic, Interpersonal and Intrapersonal, and Intelligence Musical during classes observed. It is noticed that the Physical Education classes in the School, when planned with quality, have the potential to stimulate the development of the Multiple Intelligences and, with that, to contribute in the integral formation of the student.

Keywords: Multiple Intelligences. PE. School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Altenhofen

Formação em Educação Física Licenciatura (UNOESC)

Bacharelado em Educação Física (Hórus)

Especialização em Educação Física (Hórus)

Especializaçõa em Psicomotricidade Funcional (Bagozzi)

Leila Salvini

Doutora em Educação Física - Universidade Federal do Paraná (UFPR)Centro de Pesquisas em Esporte, Lazer e Sociedade (CEPELS) Asociación Latinoamericana de Estudios Socioculturales del Deporte  (ALESDE) 

References

ANTONELLI, F. Anatomia do psiquismo. Porto, Portugal: Civilização, 1969. 374 p.

BALBINO, H. F. Jogos desportivos coletivos e os estímulos das inteligências múltiplas: Bases para uma proposta em Pedagogia do Esporte. 2001. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000235755. Acesso em: 12 mar. 2016.

BARBOSA, E. Dança e Inteligências Múltiplas na Escola. In: I FÓRUM INTEGRADO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO ACAFE, 1., 2008, Joaçaba. Anais [...]. Joaçaba: [S. n.], 2008. 1 p. Disponível em: http://digital.univille.edu.br/digital/forum/anais.phtml?acao=pdf&idForum=1&idArea=&idCadastro=6. Acesso em: 20 jun. 2016.

CAMPBELL, L. Ensino e Aprendizagem por meio das Inteligências Múltiplas (Inteligências Múltiplas na sala de aula). 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CHIARELLI, L. K. M.; BARRETO, S. de J. A música como meio de desenvolver a inteligência e a integração do ser. Revista Recrearte, n. 7, 2007. Disponível em: http://www.iacat.com:8000/Revista/recrearte/recrearte07/Seccion3/3.cm.%20%20m%C3%BAsica.%20LIGIA.pdf. Acesso em: 1 out. 2016.

CRUZ, A. B. Educação Física para o desenvolvimento das inteligências múltiplas. EFDeportes, v. 16, n. 158, 2011, 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd158/la-educacion-fisica-para-las-inteligencias-multiples.htm. Acesso em: 15 out. 2016.

DAL-FARRA, R. A.; LOPES, P. T. C. Métodos Mistos de Pesquisa em Educação: Pressupostos Teóricos. Nuances: estudos sobre Educação, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 67-80, 2013. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/2698/2362. Acesso em: 17 jun. 2016.

ESPINOZA, K. F.; CARDOZO, E. M. S.; COSTA NETO, J. V. da. Atividades de Aventura na Educação Infantil e as inteligências múltiplas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ATIVIDADES DE AVENTURA, 4., 2009, Bahia. Anais [...] Bahia: CBAA, 2009. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd202/atividades-de-aventura-na-educacao-infantil.htm. Acesso em: 18 out. 2016.

FONTANA, D. Psicologia para professores. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

FREIRE, J. B. Educação de Corpo Inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2002.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a Teoria das Múltiplas Inteligências. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: A teoria na prática. Barcelona: Paidós Ibérica. 1995, 257 p.

GÁSPARI, J. C. de; SCHWARTS, G. M. Inteligências múltiplas e representações. Scielo, v. 18, n.3, Brasília, DF, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722002000300004&lang=pt. Acesso em: 2 out. 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Manole, 2002, 61 p.

GÓES, B. P. L.; GONZALEZ, R. H. Inteligências Múltiplas nas aulas de Educação Física. EFDeportes, v. 15, n. 153, 2011. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd153/inteligencias-multiplas-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm>. Acesso em: 10 out. 2016.

INEP divulga dados inéditos sobre fluxo escolar na educação básica. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 20 jun. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-divulga-dados-ineditos-sobre-fluxo-escolar-na-educacao-basica/21206. Acesso em: 4 set. 2018.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007. Disponível em: http://www.labev.uerj.br/textos/tecnicas-pesquisa_documentacao-direta-intensiva.pdf. Acesso em: 3 maio 2016.

MIRANDA, R. L. Além da inteligência emocional: Uso integral das aptidões cerebrais no aprendizado, no trabalho e na vida. 4. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

MORENO, J. C. de A. et al. Os Esportes Coletivos e Individuais como Meios de Desenvolvimento das Inteligências Múltiplas: Um Estudo com Escolares. Revista Fafibe On Line, v. 23, 2007. Disponível em: http://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistafafibeonline/sumario/11/19042010103353.pdf. Acesso em: 4 abr. 2016

OLIVEIRA, A. C.; MEDALHA, J. Inteligências múltiplas nas aulas de Educação Física escolar. EFDeportes, v. 15, n. 152, 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd152/inteligencias-multiplas-nas-aulas-de-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 3 out. 2016.

SMOLE, K. C. S. Aprendizagem significativa: o lugar do conhecimento e da inteligência. Revista Aprendiz/Aprender online, 2000. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?q=Aprendizagem+significativa%3A++o+lugar+do+conhecimento+e+da+intelig%C3%AAncia&btnG=&hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5. Acesso em: 9 maio 2016.

Published

2019-05-28

How to Cite

Altenhofen, D., & Salvini, L. (2019). The contribution of Physical Education to the development of Multiple Intelligences. Unoesc & Ciência - ACBS, 10(1), 7–14. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/acbs/article/view/19246