Investigating the level of financial literacy of university students

Autores

  • Israel José dos Santos Felipe Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG Departamento de Ciências Econômicas e Gerenciais -DECEG/ICSA https://orcid.org/0000-0001-8608-0029
  • Harrison Bachion Ceribeli Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG
  • Túlio Queiroz Lana Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG

DOI:

https://doi.org/10.18593/race.v16i3.13458

Resumo

Abstract

Considering that the quality of financial decisions taken by individuals depends on their financial knowledge, abilities and attitudes, it is possible to state that the well-being of a population depends on how financially literate it is. In this context, the aim of this study was to measure the financial literacy level of university students in north of Mexico. The research method used was the survey and the data collected were analyzed using the structural equation modeling technique. As results, it was possible to confirm that financial attitudes of university students of north of Mexico influence their financial behavior. However, it was not confirmed that financial knowledge of these students impacts their financial behavior. As a high relationship between financial attitudes, financial behavior and financial knowledge of analyzed individuals was not found, it is concluded that the level of financial literacy of university students in the north of Mexico is low. It implies in the necessity to invest in financial literacy programs that could help this population to better manage their resources, what would certainly impact on its savings and consumption decisions, and retirement planning.

Keywords: Financial Literacy. Financial Education. Structural Equation Modeling. Mexican Students.

 

Investigando o nível de alfabetização financeira de estudantes universitários 

Resumo

Considerando que a qualidade das decisões financeiras tomadas pelos indivíduos depende de seus conhecimentos, habilidades e atitudes financeiras, é possível afirmar que o bem-estar de uma população depende do quão financeiramente alfabetizada ela é. Neste contexto, o objetivo deste estudo foi mensurar o grau de alfabetização financeira dos estudantes universitários do norte do México. O método de pesquisa utilizado foi a survey e os dados coletados foram analisados por meio da técnica de modelagem de equações estruturais. Como resultados, foi possível confirmar que as atitudes financeiras dos universitários do norte do México influenciam seu comportamento financeiro. Todavia, não se confirmou que o conhecimento financeiro desses estudantes impacta seu comportamento financeiro. Como não se encontrou uma forte relação entre os conhecimentos, atitudes e comportamentos financeiros dos indivíduos analisados, conclui-se que o nível de alfabetização financeira dos estudantes universitários do norte do México é baixo. Isso implica na necessidade de investir em programas de alfabetização financeira para auxiliar essa população a melhor gerir seus recursos, o que certamente irá impactar em suas decisões de poupança e consumo, assim como em seu planejamento de aposentadoria.

Palavras-chave: Alfabetização financeira. Educação financeira. Modelagem de equações Estruturais. Estudantes mexicanos.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Israel José dos Santos Felipe, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG Departamento de Ciências Econômicas e Gerenciais -DECEG/ICSA

Professor Assistente do Curso de Administração

Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG

Departamento de Ciências Econômicas e Gerenciais -DECEG

Instituto de Ciências Sociais Aplicadas

 

Harrison Bachion Ceribeli, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG

Doutor e Mestre em Ciências pelo Programa de Administração de Organizações da Universidade de São Paulo (FEARP/USP); Vice-Diretor do Instituto de Ciências Sociais - ICSA/UFOP; Professor Adjunto do Curso de Administração na Universidade Federal de Ouro Preto.

Túlio Queiroz Lana, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG

Graduado em Administração pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP/MG.

 

 

Referências

AGARWALLA, S. K. et al. Financial literacy among working young in urban India. Indian Institute of Management Ahmedabad, WP, n. 2013-10, p. 02, 2013.

AMADEU, J. R. A educação financeira e sua influência nas decisões de consumo e investimento: proposta de inserção da disciplina na matriz curricular. Universidade do Oeste Paulista, São Paulo, SP, Brasil, 2009.

ARBUCKLE, J. L. IBM SPSS Amos 19 user’s guide. Crawfordville, FL: Amos Development Corporation, v. 635, 2010.

ATKINSON, A.; MESSY, F. A. Measuring financial literacy. 2012.

BRUHN, M.; LARA IBARRA, G.; MCKENZIE, D. J. Why is voluntary financial education so unpopular? Experimental evidence from Mexico. Why is Voluntary Financial Education so Unpopular, 2013.

BRUHN, M. et al. The impact of high school financial education: experimental evidence from Brazil. World Bank Policy Research Working Paper, n. 6723, 2013.

CRIDDLE, E. Financial literacy: Goals and values, not just numbers. Alliance34, v. 4, 2006.

DELAVANDE, A.; ROHWEDDER, S.; WILLIS, R. J. Preparation for retirement, financial literacy and cognitive resources. Michigan Retirement Research Center Research Paper, n. 2008-190, 2008.

DÍEZ, S. M. U.; PÉREZ-FORTIS, A. Socio-demographic predictors of health behaviors in Mexican college students. Health promotion international, v. 25, n. 1, p. 85-93, 2010.

FATOKI, O.; ONI, O. Financial literacy studies in South Africa: Current literature and research opportunities. Mediterranean Journal of Social Sciences, v. 5, n. 20, p. 409, 2014.

FINANCIAL CONSUMER AGENCY OF CANADA (2010). Canadians and their money: Building a brighter financial future. Retrieved on May 19, 2016, from: http://www.edugains.ca/resourcesFL/Background/CanadiansAndTheirMoney-2011.pdf

FUND, T. Financial literacy and inclusion: Results of OECD/INFE Survey across Counties and By Gender. Russia Trust Fund on Financial Literacy and Education, 2013.

GARSON, G.D. Structural Equation Modeling. Asheboro: Statistical Publishing Associates, 2012.

HAIR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. Bookman Editora, 2009.

HASTINGS, J. S.; TEJEDA-ASHTON, L. Financial literacy, information, and demand elasticity: Survey and experimental evidence from Mexico. National Bureau of Economic Research, 2008.

HUSTON, S. J. Measuring financial literacy. Journal of Consumer Affairs, v. 44, n. 2, p. 296-316, 2010.

HUNG, A.; PARKER, A. M.; YOONG, J. Defining and measuring financial literacy. 2009.

JAPPELLI, T.; PADULA, M. Investment in financial literacy and saving decisions. Journal of Banking & Finance, v. 37, n. 8, p. 2779-2792, 2013.

JÖRESKOG, K. G. A general method for analysis of covariance structures. Biometrika, v. 57, n. 2, p. 239-251, 1970.

LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. Financial literacy and planning: Implications for retirement wellbeing. Michigan Retirement Research Center Research Paper No. WP, 108, 2005.

LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. Financial literacy around the world: an overview. Journal of Pension Economics and Finance, v. 10, n. 04, p. 497-508, 2011.

LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, v. 52, n. 1, p. 5-44, 2014.

MENDES-DA-SILVA, W.; NAKAMURA, W. T.; MORAES, D. C. de. Credit card risk behavior on college campuses: evidence from Brazil. BAR-Brazilian Administration Review, v. 9, n. 3, p. 351-373, 2012.

MOORE, D. L. Survey of financial literacy in Washington State: Knowledge, behavior, attitudes, and experiences. Washington State Department of Financial Institutions, 2003.

NORVILITIS, J. M.; MACLEAN, M. G. The role of parents in college students’ financial behaviors and attitudes. Journal of economic psychology, v. 31, n. 1, p. 55-63, 2010.

OECD. Improving financial literacy: analysis of issues and policies. 2005.

OROZCO, M.; YANSURA, J.; CARMICHAEL, B. Financial Literacy in Mexico. Remittances and Development, Inter-American Dialogue, 2014.

POTRICH, A. C. G.; VIEIRA, K. M.; KIRCH, G.. Determinantes da Alfabetização Financeira: Análise da Influência de Variáveis Socioeconômicas e Demográficas. Revista Contabilidade & Finanças, v. 26, n. 69, p. 362-377, 2015.

POTRICH, A. C. G.; VIEIRA, K. M.; MENDES-DA-SILVA, W. Development of a financial literacy model for university students. Management Research Review, v. 39, n. 3, p. 356-376, 2016.

RAJNA, A. et al. Financial Management Attitude and Practice among the Medical Practitioners in Public and Private Medical Service in Malaysia. International Journal of Business and Management, v. 6, n. 8, p. 105, 2011.

REMUND, D. L. Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, v. 44, n. 2, p. 276-295, 2010.

ROBB, C. A.; SHARPE, D. L. Effect of personal financial knowledge on college students’ credit card behavior. 2009.

ROBB, C. A.; BABIARZ, P.; WOODYARD, A. The demand for financial professionals' advice: The role of financial knowledge, satisfaction, and confidence. Financial Services Review, v. 21, n. 4, p. 291, 2012.

SCHUMACKER, R. E.; LOMAX, R. G. A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press, 2004.

SETYAWATI, I.; SUROSO, S. Sharia Financial Literacy and Effect on Social Economic Factors (Survey On Lecturer In Indonesia). International Journal of Technology Enhancements and Emerging Engineering Research, v. 5, n. 2, p. 92-102, 2016.

VIEIRA, K. M. et al. ALFABETIZAÇÃO FINANCEIRA DOS JOVENS UNIVERSITÁRIOS RIO-GRANDENSES. Desenvolve Revista de Gestão do Unilasalle, v. 5, n. 1, p. p. 107-133, 2016.

WHEATON, B. et al. Assessing reliability and stability in panel models. Sociological methodology, v. 8, n. 1, p. 84-136, 1977.

XIAO, J. J. Applying behavior theories to financial behavior. In: Handbook of consumer finance research. Springer New York, 2008. p. 69-81.

Downloads

Publicado

13-12-2017

Como Citar

Felipe, I. J. dos S., Ceribeli, H. B., & Lana, T. Q. (2017). Investigating the level of financial literacy of university students. RACE - Revista De Administração, Contabilidade E Economia, 16(3), 845–866. https://doi.org/10.18593/race.v16i3.13458