The profile of the graduate of the Administration Course and employability: a study in the Midwest region of Santa Catarina

Authors

  • Melissa De Oliveira Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC
  • Graciele Tonial Professora da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC
  • Juliano Danilo Spuldaro Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Keywords:

Employability, Administration course, Graduate Profile

Abstract

This study aims to analyze if the skills and competences of the graduate profile of the course of administration are consistent with the profile demanded by companies and the work market. Relating the main items of the profile normalized by the national education council with technical demands of the profession and the business environment. The research approach is characterized as qualitative. Data were collected through access to electronic documents and interviews, with a semi-structured script. To analyze the data, we used the technique of content analysis through the categorization of variables, and use of the data triangulation strategy. The results delimit as the main competencies expected by the labor market: entrepreneurship, entrepreneurial behavior, leadership and systemic vision. It is believed that it is necessary to use active methodologies in the teaching-learning process, inserting practices that provide a closer approximation between academia and companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melissa De Oliveira, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graduanda do curso de Administração da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graciele Tonial, Professora da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Mestre pela Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Doutoranda pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Juliano Danilo Spuldaro, Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graduado em Administração na Unoesc, Campus de Joaçaba.  Mestre em administração Universidade Federal do Paraná (UFPR), doutor em Administração pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo - EAESP da Fundação Getúlio Vargas (FGV).

References

ALMEIDA, M. G. Pedagogia empresarial: Saberes, Práticas e Referências. Rio de Janeiro: Brasport, 2006.

BOTERF, G. L. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos Reuillard. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4 de 13 de julho de 2005. Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em administração, bacharelado, e dá outras providências. Brasília, DF, 13 jul. 2005.

CASSOL, A. et al. Competências gerenciais relevantes para a atuação do administrador: uma análise comparativa entre as percepções de gestores organizacionais e de estudantes no estado de Santa Catarina. Revista de Tecnologia Aplicada, 2017, 6.3.

DUBRIN, A. J. Princípios de administração. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001. 291 p.

GODOY, A. S.; FORTE, D. Competências adquiridas durante os anos de graduação: um estudo de caso a partir das opiniões de alunos formandos de um curso de administração de empresas. Gestão & Regionalidade, v. 23, n. 68, set./dez. 2007.

KOPELKE, A. L.; BOEIRA, S. L. Reflexividade e criticidade no ensino de graduação em Administração. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração: Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 78-95, jan./mar. 2016.

LEMOS, A. H. da C.; PINTO, M. C. S. Empregabilidade dos administradores: quais os perfis profissionais demandados pelas empresas? Cadernos EBAPE. BR, v. 6, n. 4, dez. 2008.

LOMBARDI, M. F. S. et al. Competências adquiridas durante o curso de graduação em administração de empresas na ótica dos alunos formandos: Um estudo em cinco instituições de ensino superior. Administração: Ensino e Pesquisa Rio de Janeiro, v. 12, n 1, p. 119-147, jan./mar. 2011.

NUNES, S. C. Formar competências: realidade no ensino em administração? Revista Gestão e Planejamento, Salvador, v. 12, n. 2, p. 152-178, jul./dez. 2011.

OLIVEIRA, A. L. S.; LOURENÇO, C. D.; CASTRO, C. C. Ensino de administração nos EUA e no Brasil: uma análise histórica. Revista Pretexto, v. 16, n. 1, p. 11-22, 2015.

PROVINCIALI, V. L. N. et al. A graduação em administração sob a ótica discente: um estudo comparativo em instituições de ensino superior de Sergipe. São Paulo, Caderno de Pesquisas em Administração, v. 12, n. 2, p. 19-36, abr./jun. 2005.

ROBBINS, S. P.; DECENZO, D. A.; WOLTER, R. M. A nova administração. São Paulo: Saraiva, 2014. 519 p.

SILVA, E. R. Reflexões sobre o ensino de administração no Brasil. Revista de Administração da Fatea, v. 5, n. 5, p. 60-73, jan./dez. 2012.

SILVA, I. C.; SILVA, K. A. T.; FREITAS, R. C. Ensino de Administração: reflexões críticas sobre a formação do administrador. In: Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho - EnGPR, 2013, Brasília, DF. Anais... Brasília: ANPAD, 2013.

SILVA, J. F. da; CAEIRO, M. O Ensino de Administração no Brasil: uma reflexão sobre a gestão simplista e palpável decorrente do pop-management. Revista de Administração da Unifatea, 5, n. 5, p. 60-73, jan./ dez. 2012.

SOBRAL, F.; PECI, A. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro. 2 ed. São Paulo: Pearson, 2013. 611 p.

ZAGO, C. C.; SOUZA, C. C. B.; BEZERRA, L. A. M. L. Competências profissionais do administrador: uma análise comparativa entre a necessidade do mercado e a formação dos administradores da Paraíba. Gestão Org., v. 5, n. 2, maio/ago. 2007.

Published

2019-06-28

How to Cite

De Oliveira, M., Tonial, G., & Spuldaro, J. D. (2019). The profile of the graduate of the Administration Course and employability: a study in the Midwest region of Santa Catarina. Unoesc & Ciência - ACSA, 10(1), 17–26. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/acsa/article/view/20217