Learning from a physical disability

Authors

  • Marina Maisonnett
  • Milena Detofano Agazzi Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Creici Lamonato Unoesc Chapecó Senac Chapecó

Keywords:

Learning, Relearning, Physical Disability, Amputation

Abstract

Individuals go through the process of development and learning throughout the course of their lives, each phase having its particularity, according to what the environment requires. It is known that each human being learns according to his time and what is needed, including when the loss of a limb occurs, in which the subject needs to adapt and readapt to the new reality. In this way, the present study aimed to analyze the process of learning and personal development in the face of a physical disability. As an activity related to the Basic Stage IV curricular component of the fourth phase of the Psychology course, observations were made at Physiotherapy Clinic in the city of Seara, Santa Catarina, to capture the physical evolution of a woman after the amputation of her upper limb left due to an automobile accident, and, if the person had an interview to understand the facilities and difficulties encountered in the learning process and how it occurs. It was concluded with the observations and the interview that the adaptation and relearning process takes place on a constant and daily basis, where different strategies are created to perform the functions, so that with each accomplishment the feeling of achievement prevails in the face of difficulty. It also emphasizes the importance of family, friends and beliefs as a support, in addition to assistance from health teams in order to contribute to recovery.

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Author Biography

Creici Lamonato, Unoesc Chapecó Senac Chapecó

Vinculada a Unoesc (Universidade do Oeste de Santa Catarina) desde 2014 e a FATEC (Faculdade de Tecnologia Senac Chapecó) desde 2004, atuando como docente no nível superior nos curso de Psicologia, Administração, Recursos Humanos e afins. Atua em pós graduações na área de gestão de pessoas das instituições (UNOESC, FGV, FATEC, UNOCHAPECÓ e UNIARP) . Possui graduação em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2003), especialização em Psicologia Organizacional e do Trabalho pela Unochapecó (2004), especialização em Didática do Ensino Superior (FATEC) e mestrado em Psicologia pela UFSC (2011). Tem experiência na área de Psicologia e Administração de Gestão de Pessoas, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia organizacional e trabalho, psicologia comportamental, avaliação de desempenho, processos de aprendizagem (treinamento e desenvolvimento), atração e seleção de pessoas e qualidade de vida no trabalho.

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Published

2020-06-29

How to Cite

Maisonnett, M., Agazzi, M. D. ., & Lamonato, C. (2020). Learning from a physical disability. Unoesc & Ciência - ACHS, 10(2), 111–120. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/20376