The educational thinking of Émile Durkheim and Dermeval Saviani: Contributions to school education, representations for pedagogical practice

Authors

  • Sara Ferreira

Keywords:

Education, Teacher, Pedagogical practice

Abstract

This article aims to weave reflections from the theories of Émile Durkheim and Dermeval Saviani highlighting approaches and distances between his thoughts regarding education and the teaching system. This will be addressed the biography of each theorist in the quest to understand the historical context in which they emerged their ideas and the method of research that followed, as well as their main concepts and how it reflects in the conception of education, in the role of the teacher and in the pedagogical practice. For this, bibliographical research was conducted based on authors such as Saviani, Durkheim, Frigotto, Batista, Marsiglia for bringing the fundamental theoretical support for the discussion of this study. The results demonstrated that dialogue on the theoretical bases of education contributes to understanding the role of education in society and its importance of the formation and construction of the subject. From the theoretical contributions of Émile Durkheim and Dermeval Saviani It was found that the foundations that base their theories reflect on the way they direct education, that is, they conceive education from their gaze of society and their conception of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, E. L.; LIMA, M. R. Dermeval Saviani – uma trajetória de luta e compromisso com a educação transformadora. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 203-215, dez. 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9711/7098. Acesso em: 2 ago. 2017.

CABRAL, A. A sociologia funcionalista nos estudos organizacionais: foco em Durkheim. Cadernos EBAPE.BR., v. II, n. 2, jul. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cebape/v2n2/v2n2a02.pdf/. Acesso em: 2 ago. 2017

CAMARGO, T. L. de.; CASTANHA, A. P. O método marxista e suas contribuições erelações com a pedagogia histórico-crítica. In: JORNADA DO HISTEDBR: Pedagogia Histórico-Crítica, Educação e Revolução: 100 anos da Revolução Russa. 14., 2017, Foz do Iguaçu. Anais [...] Foz do Iguaçu: Unioeste, 2017. p. 1-12. Disponível em: http://midas.unioeste.br/sgev/eventos/463/downloadArquivo/20808/. Acesso em: 3 ago. 2017.

DIAS, F. C. Durkheim e a sociologia dá educação no Brasil. Em Aberto, Brasília, DF, ano 9. n. 46, abr./jun. 1990. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/download/1773/1744/. Acesso em: 3 ago. 2017.

DURKHEIM, É. As regras do método sociológico. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DURKHEIM, É. Educação e sociologia. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FRIGOTTO, G. Dermeval Saviani e a centralidade ontológica do trabalho na formação do “homem novo”, artífice da sociedade socialista. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 21, n. 62, p. 509-519, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v21n62/1807-5762-icse-1807-576220160967.pdf. Acesso em: 15 ago. 2017.

GASPARIN, J. L.; PETENUCCI, M. C. Pedagogia histórico-crítica: da teoria à prática no contexto escolar. [2008?]. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2289-8.pdf/. Acesso em: 20 jul. 2017.

LUCENA, C. O pensamento educacional de Émile Durkheim. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 40, p. 295-305, dez. 2010. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/40/art18_40.pdf/. Acesso em: 7 ago. 2017.

LUDWING A. C. W. Métodos de pesquisa em educação. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 2, p. 204-233, jul./dez. 2014. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/355617641/18881-45110-1-PB. Acesso em: 01 abr. 2019.

MARSIGLIA, A. C. G.; CURY, C. R. J. Dermeval Saviani: uma trajetória cinqüentenária. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 21, n. 62, p. 497-507, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v21n62/1807-5762-icse-1807-576220160947.pdf/. Acesso em: 20 jul. 2017.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, UNESP, v. 1, n. 1, p. 83-94, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v1n1/06.pdf/. Acesso em: 15 jul. 2017.

QUINTERO, T. Émile Durkheim. In: QUINTERO, T.; BARBOSA, M. L. de O.; OLIVEIRA, M. G. M. de. Um toque de clássicos: Marx, Durkheim e Weber. 2. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002. Disponível em: http://perio.unpl.edu.ar/catedras/system/files/durkheim webbermarx um toque de classicos 0.pdf/. Acesso em: 10 ago. 2017.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 18. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

SAVIANI, D. Marxismo e pedagogia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, p. 16-27, abr. 2011a. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/863989275/>. Acesso em: 3 ago. 2017.

SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12463/9500/. Acesso em: 2 ago. 2017.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011b.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf/. Acesso em: 10 ago. 2017.

SOUZA, A. P.; CAMPOS, N. de. A concepção de educação de Émile Durkheim e suas interfaces com o ensino. Luminária, União da Vitória, v, 18, n. 2, p. 12-20, 2016. Disponível em: http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/luminaria/article/view/955/. Acesso em: 10 ago. 2017.

Published

2019-05-27

How to Cite

Ferreira, S. (2019). The educational thinking of Émile Durkheim and Dermeval Saviani: Contributions to school education, representations for pedagogical practice. Unoesc & Ciência - ACHS, 10(1), 37–48. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/19967