The cognitive behavioral approach in the process of incentive to reading in schools

Authors

  • Tatiane Sberse
  • Ana Letícia Reszka
  • Morgana Orso dos Santos UNOESC

Keywords:

Cognitive-Behavioral Approach, School, Incentive, Reading

Abstract

This work has the theme of encouraging reading before the subject of the Cognitive-Behavioral Approach (CBA), and the general objective is to provide greater knowledge about situations related to the learning processes and to encourage reading through CBA. To this end, we used as a research method the indirect observation proposed by the Basic Stage III and the book "Learning to Observe," by Danna and Matos. The observation was made in a public school, during the Portuguese Language and Literature class taught in the children's library, with the second year of elementary school, composed of children from seven to eight years of age. There were 24 individuals, counting on the teacher and the librarian. They perceived various visual stimuli in the environment and in the books, as well as the reinforcements given by the teachers (generally positive), as well as rare positive punishments, individual differences of responses regarding the activity proposed by the teacher, and the still abstract condition of reading the students. In light of this, it is understood that individuals act according to the relevance they give to events, and the way they interpret them, whether or not they contribute to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Morgana Orso dos Santos, UNOESC

Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2015). Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopatologia pela Faculdade São Fidélis - FSF (2016). Formação em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental pelo Instituto WP. Mestranda em Psicologia pela Faculdade Meridional, IMED Passo Fundo - RS. Atua como Psicóloga Técnica no Serviço de Atendimento Psicológico e como professora do curso de Psicologia da UNOESC Chapecó. Participa do Grupo de Pesquisa CVIP (Ciências da Vida em Pesquisa) da Unoesc Chapecó e do grupo de Pesquisa VIA Redes - Violência na Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e atendimento da IMED Passo Fundo. Associada à FBTC - Federação Brasileira de Terapias Cognitivas.

References

BANACO, R. A. et al. Sobre Comportamento e Cognição: aspectos teóricos, metodológicos e de formação em análise do comportamento e terapia cognitiva; Santo André, SP: ESETec Editores Associados, 2001.

BECK S. J. Terapia Cognitiva: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed, 2007.

BENVENUTI, M. F. L.; OLIVEIRA, T. P. de; LYLE, L. A. G. Afeto e comportamento social no planejamento do ensino: a importância das consequências do comportamento. Revista de Psicologia USP, São Paulo, v. 28, p. 368-377, 2017.

BRANCH, R.; WILLSON, R. Terapia Cognitivo-Comportamental para Leigos. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.

DANNA, M. F.; MATOS, M. M. Aprendendo a Observar. 1. ed. São Paulo: Edicon, 2006.

GAZZANIGA, M. S.; HEATHERTON, T. F. Ciência Psicológica: mente, cérebro e comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2005.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A Psicologia da Criança. 6. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2012.

SKINNER, B. F. Ciência e Comportamento Humano. 11. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora, 2003.

WRIGHT, J.; BASCO, M.; THASE, M. Aprendendo a Terapia Cognitivo-Comportamental. São Paulo: Artmed, 2008.

Published

2019-05-27

How to Cite

Sberse, T., Reszka, A. L., & Orso dos Santos, M. (2019). The cognitive behavioral approach in the process of incentive to reading in schools. Unoesc & Ciência - ACHS, 10(1), 7–14. Retrieved from https://periodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/19647